söndag 10 november 2013

Visuell helhet

Jag uppskattar regissörer som har öga för det visuella och vet att använda filmmediet till sin fördel. Filmmediet skapades inte för att berätta långa pratiga historier, utan för att fånga världen i all dess prakt. Därför ser jag hellre filmer med dålig intrig och snyggt utseende än pratiga, om än kloka, filmer. Dock behöver det inte vara fråga om visuella orgasmer (typ Avatar - även om den var bra!) och jag ger inte ett rött öre för dagens billiga CGI-knep. Nej, ta mig tillbaka till en tid då de visuella effekterna knåpades ihop för hand, som i Labyrinth.

En handfull filmer som jag anser ha en säregen visuell stil:

Psycho 1960
Labyrinth 1986
Carnival of Souls 1962
The Shining 1980
Inception 2010
The Prestige 2006
Dead of Night 1945

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar